صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۲۱

حاج‌قاسم و گفتمان انقلاب اسلامی

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده
ساعت 1:20 بامداد 13 دی ماه 1398، تروریست‌های آمریکایی با بزدلی و شقاوت، دزدانه در تاریکی شب، خودروی حامل حاج‌قاسم را هدف قرار دادند و این سردار بزرگ و یارانش را به شهادت رساندند. موضوعی که در خصوص سردار سلیمانی و شهادت ایشان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، این است که چه عاملی باعث شد تا یک کشاورزاده از روستای قنات ملک کرمان، به جایگاهی با عنوان شهید سردار سلیمانی دست یابد؟
گفتمان انقلاب اسلامی 
گفتمان به چارچوب و استخوان‌بندی نظری و فکری هر مکتب گفته می‌شود که نگرش، بینش و رفتار پیروان آن مکتب را سازماندهی می‌کند. گفتمان انقلاب اسلامی در مفاهیمی، چون استقلال‌خواهی، آزادی، مردم‌پایگی و اسلام‌مداری، جهانی بودن و... تعریف می‌شود. پیوند دین و سیاست و احیای مفاهیمی، همچون جهاد، مقاومت، مبارزه با طاغوت و ظالم، شهادت و شهادت‌طلبی از اصول حاکم بر گفتمان انقلاب اسلامی است. حق‌مداری و خدامحوری، تکلیف‌گرایی و کمال‌جویی، حفظ حرمت و کرامت انسانی و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان از دیگر اصول بنیادین گفتمان انقلاب اسلامی هستند. گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه تمدن و در جهان اسلام، ظرفیت‌سازی‌های کم‌نظیری از خود نشان داد. شکل‌گیری جریان‌های اسلام‌گرا، مانند جهاد اسلامی و حماس، حشدالشعبی، فاطمیون و... نمادی از این ظرفیت‌هاست. 
چگونه سردار سلیمانی را بهتر بشناسیم؟
به‌منظور شناخت سردار سلیمانی، باید گفتمان و مکتبی را که در آن رشد و تعالی یافت، بشناسیم؛ زیرا حاج‌قاسم محصول یک گفتمان است؛ گفتمانی که توانست حاج‌قاسم را برای غرب‌آسیا پرورش دهد. در گذشته و حال، هزاران و حتی میلیون‌ها نفر را هم‌سطح قاسم سلیمانی تربیت و به جامعه‌اسلامی معرفی کرد. حاج‌قاسم از گفتمان انقلاب اسلامی بیرون آمده و محصول آن است. در این گفتمان، از یک‌سو حاج‌قاسم‌های زیادی رشد یافته‌اند؛ اما نتوانستیم به درستی آنها را به جامعه معرفی کنیم. به عنوان مثال، شهید مصطفی صدرزاده که برای دفاع از حرم، افغانستانی شد یا جوان دهه‌ هفتادی شهید در صحرای تنف در مرز عراق و سوریه؛ یعنی محسن حججی، را نمی‌توان در کنار رشادت‌های حاج‌قاسم قرار داد؟  از‌سوی‌دیگر، این گفتمان ظرفیت‌های بی‌شماری برای آفرینش حاج‌قاسم‌هایی در کشور و منطقه دارد. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «الان هم زنده‌هایی هست که کسی نمی‌داند که اینها چه هستند. اگر یک وقتی توفیقی نصیب‌شان شد، شهید شدند، شاید بخشی از آنچه هستند، آشکار بشود، دانسته بشود، فهمیده بشود. به این نکته توجه کنید.»
نکته پایانی
ترامپ تروریست فکر می‌کرد با شهادت سردار سلیمانی، راه آن شهید با چالش اساسی روبه‌رو خواهد شد؛ اما به‌درستی که «شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است»؛ زیرا امروزه که بیش از سه سال از زمان شهادت سردار سلیمانی سپری شده است، وضعیت آمریکا نه‌تنها بهتر نشد؛ بلکه از افغانستان فرار کرد. در عراق، تظاهر به خروج می‌کند و در سوریه، یمن و لبنان هم زمین‌گیرتر شده است. علت آن نیز رشد و بالندگی آن مکتب و گفتمانی است که حاج‌قاسم در آن رشد و تعالی یافت و امروزه نیز در حال تربیت حاج‌قاسم‌های دیگر است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات